The effect of the tapered chords in overhead contact line poles laced in a single plane on their torsional stiffness


Vol. 548 (4) 2018 / sobota, 5 stycznia, 2019

(InPolish)

P. Lorkowski,
B. Gosowski

DOI: 10.15199/33.2018.04.27

Volume 548: Issue 4
Pages 83-84
Accepted for publication: 14.02.2018 r.

The investigated columns are commonly used as individual supports for tramway overhead contact lines. Their load-bearing capacity is significantly influenced by spatial forms of loss of stability, which are determined by torsional stiffness. The paper contains calculations of warping torsion double-chords column with a single plane lace loaded with a concentrated torque to determine their torsional stiffness. Moreover, detailed numerical analyzes of the subject columns were made, verifying the results of analytical calculations.Among others, the effect of the type lacing and tapered of branches on torsional stiffness of the columns. They were compared with columns of similar structure, but with parallel chords. The paper was completed with practical conclusions. Keywords: steel structure; built-up element; tapered chords column; torsional stiffness.
  1. Abaqus 6.12 Online Documentation Dassault Systèmes. 2012.
  2. Kollbrunner Curt F.,Konrad Basler. 1969. Torsion in structures. An engineering approach. Berlin/ Heidelberg. Springer-Verlag.
  3. Gosowski Bronisław, Paweł Lorkowski, Michał Redecki. 2015. „Sztywność na skręcanie stalowych elementów dwugałęziowych z pojedynczą płaszczyzną skratowań”. Inżynieria i Budownictwo 71 (10): 551 – 554.
  4. Gosowski Bronisław, Paweł Lorkowski,Michał Redecki. 2016. „Doświadczalna nośność krytycznawyboczenia giętno-skrętnego dwugałęziowych słupówbramek trakcyjnych”.Materiały Budowlane (5): 54 – 55. DOI: 10.15199/33.2016.05.25.
  5. Lorkowski Paweł, Bronisław Gosowski. 2018. „Experimental and numerical research of the torsion problem of built-up steel columns laced in a single plane”. Engineering Structures 160: 566 – 580. DOI: 10.1016/j.engstruct.2018.01.049.
dr inż. Paweł Lorkowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego prof. dr hab. inż. Bronisław Gosowski Uniwersytet Przyrodniczy weWrocławiu,Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji

dr inż. Paweł Lorkowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

pawel.lorkowski@pwr.edu.pl

Full paper is available at Publisher house SIGMA-NOT Sp. z o.o. webpage

DOI: 10.15199/33.2018.04.27