Gospodarowanie destruktem asfaltowym w budowie dróg w Polsce
(Open Access)
DOI: 10.15199/33.2025.05.11
citation/cytuj: Krawczyńska-Piechna A., Budek-Wiśniewska K., Zaręba M. Site-won asphalt utilization in road construction in Poland. Materiały Budowlane. 2025. Volume 633. Issue 05. Pages 88-95. DOI: 10.15199/33.2025.05.11
- Abstract / Streszczenie
- Keywords / Słowa kluczowe
- Literature
- Afiliation
- Corresponding Author
- Open Access
Site-won asphalt is a valuable product, and its reuse reduces a demand for non-renewable resources such as asphalt and aggregates, and also provides economic and ecological benefits. The article presents briefly the state of knowledge regarding the use of asphalt reclaim in road construction, as well as legal issues and guidelines regarding the use of reclaimed asphalt pavement (RAP) in the country and abroad. The results of literature findings are compared to the results of a research survey, developed at the turn of 2024 and 2025 and aimed at obtaining current quantitative and qualitative data on the use of demolition materials in road construction in Poland.
Destrukt asfaltowy jest wartościowym materiałem, a jego ponowne wykorzystanie umożliwia zmniejszenie zapotrzebowania na użycie surowców nieodnawialnych, jakimi są asfalt i kruszywa, a także daje ekonomiczne i ekologiczne korzyści. W artykule dokonano krótkiego przeglądu obecnego stanu wiedzy na temat poziomu wykorzystania tego materiału w budowie dróg, a także opisano regulacje prawne oraz wytyczne, pozwalające na stosowanie destruktu w kraju i za granicą. Wyniki studiów literaturowych odniesiono do wyników ankiety badawczej, przeprowadzonej na przełomie 2024 i 2025 r. i mającej na celu pozyskanie aktualnych danych ilościowych i jakościowych dotyczących wykorzystywania materiałów rozbiórkowych w budowie dróg w Polsce.
Destrukt asfaltowy jest wartościowym materiałem, a jego ponowne wykorzystanie umożliwia zmniejszenie zapotrzebowania na użycie surowców nieodnawialnych, jakimi są asfalt i kruszywa, a także daje ekonomiczne i ekologiczne korzyści. W artykule dokonano krótkiego przeglądu obecnego stanu wiedzy na temat poziomu wykorzystania tego materiału w budowie dróg, a także opisano regulacje prawne oraz wytyczne, pozwalające na stosowanie destruktu w kraju i za granicą. Wyniki studiów literaturowych odniesiono do wyników ankiety badawczej, przeprowadzonej na przełomie 2024 i 2025 r. i mającej na celu pozyskanie aktualnych danych ilościowych i jakościowych dotyczących wykorzystywania materiałów rozbiórkowych w budowie dróg w Polsce.
site-won asphalt; reclaimed asphalt pavement; recycling.
destrukt asfaltowy; granulat asfaltowy; recykling.
destrukt asfaltowy; granulat asfaltowy; recykling.
- Jurczak R. Granulat asfaltowy – przykład zastosowania na drodze ekspresowej S3. Drogownictwo. 2021; 6: 159 – 163.
- Płygawko J, Weran K, Bukowski L. Zastosowanie destruktu asfaltowegona drogach krajowych. Drogownictwo. 2023; 2 – 3: 4 – 7.
- Bańkowski W, Sybilski D, Król J, Kowalski K, Radziszewski P, Skorek P. Wykorzystanie destruktu asfaltowego – konieczność i innowacja. Budownictwo i Architektura. 2016; 1: 157 – 167.
- Regulska K. Site-won asphalt in the light of the applicable law. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. 2022; https://doi. org/10.17512/znb. 2022.1.11.
- Tsakoumaki M, Plati C. A Critical Overview of Using Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) in Road Pavement Construction. Infrastructures. 2024; https://doi.org/10.3390/infrastructures9080128.
- Jaawani S, Franco A, De Luca G, Coppola O, Bonati A. Limitations on the Use of Recycled Asphalt Pavement in Structural Concrete. Appl. Sci. 2021; https://doi.org/10.3390/app112210901.
- Tarsi G, Tataranni P, Sangiorgi C. The Challenges of Using Reclaimed Asphalt Pavement for New Asphalt Mixtures: Appl. Sci. 2021; https://doi.org/10.3390/ma13184052.
- Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Dz. U. 2013 poz. 21.
- RozporządzenieMinistra Klimatu i Środowiska z 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Dz. U. 2021 poz. 2468.
- PN-EN 13108-8:2007 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania. Część 8: destrukt asfaltowy.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów Dz. U. 2014 poz. 1923.
- Santolini E, Tarsi G, Torreggiani D, Sangiorgi C. Towards more sustainable infrastructures through circular processes: Environmental performance assessment of a case study pavement with recycled asphalt in a life cycle perspective. Journal of CleanerProduction. 2024; https://doi.org/10.1016/j.jclepro. 2024.141380.
- Bańkowski J, Alenowicz J, Dołżycki B, Jaskuła P. Załącznik_922 RID Rozwój Innowacji DrogowychWykorzystaniemateriałów pochodzących z recyklingu. 2019.
- WeßelborgH-H. Eine neue Generation: Fortschreibung des Regelwerkes Asphalt- Aktueller Stand. Straße und Autobahn 2019; 9: 762 – 769.
- https://inzynierbudownictwa. pl/nowe-zycie-nawierzchni-z-asfaltem-do- -recyklingu-z-lotos-asfalt/.
- Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych.WT-2 2014. Cz. 1.Mieszankimineralno- asfaltowe. Wymagania techniczne. Załącznik do zarządzenia nr 47 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 25 września 2014 r.
- Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, Politechnika Gdańska, 2014.
- WWiORB D-02.00.01. Roboty ziemne wymagania ogólne. GDDKiA Warszawa.
- Mantalovas K, Dunn IP, Acuto F, VijayanV, Inzerillo L, DiMino G.ATop- -Down Approach Based on the Circularity Potential to Increase the Use of Reclaimed Asphalt. Infrastructures, 2023: https://doi.org/10.3390/infrastructures8050083.
- https://www.gov.pl/web/gddkia/destrukt-i-jego-ponowne-wykorzystanie.
dr inż. Anna Krawczyńska-Piechna, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-0174-7929
dr inż. Katarzyna Budek-Wiśniewska, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-1041-7796
mgr inż. Marcin Zaręba, Politechnika Warszawska, Szkoła Doktorska
ORCID: 0009-0004-2545-2254
ORCID: 0000-0002-0174-7929
dr inż. Katarzyna Budek-Wiśniewska, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-1041-7796
mgr inż. Marcin Zaręba, Politechnika Warszawska, Szkoła Doktorska
ORCID: 0009-0004-2545-2254
dr inż. Anna Krawczyńska-Piechna, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-0174-7929
Correspondence address: anna.krawczynska@pw.edu.pl
Received: 03.02.2025 / Artykuł wpłynął do redakcji: 03.02.2025 r.
Revised: 26.03.2025 / Otrzymano poprawiony po recenzjach:26.03.2025 r.
Published: 22.05.2025 / Opublikowano: 22.05.2025 r.