The consequences of incomplete assessment of the structural concrete in the reconstructed overpass


Vol. 530 (10) 2016 / wtorek, Październik 23rd, 2018

(in Polish)

M. Lachowicz
M. Sosnowska
I. Kasprzyk
A. Podhorecki

DOI: 10.15199/33.2016.10.20

Volume 530: Issue 10
Pages 64-65
Accepted for publication: 07.09.2016 r.

The article examined the case of the reconstructed overpass on the basis of faulty drawn design documentation. The design process was taken without having first developed expertise assessing the technical condition of the overpass, and this was not carried out a technical examination of the structural concrete. After the start of construction works, it turned out that the scope of demolition ismuch larger than that assumed in the design. This resulted in a slowing down of works. The considered case should aware investors and designers that pre-work, including objective expert evaluation of condition of reconstructed, repaired object is a very important part of the planned construction process.

Keywords: reconstruction, overpassmade of reinforced concrete, concrete testing.
  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 99.43.430).
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000.63.735).
  3. PN-EN 1391:2008. Ocena wytrzymałości betonu na ściskanie w konstrukcjach i prefabrykowanych wyrobach betonowych.
  4. PN-EN 12390-3. Badania betonu. Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badania.
  5. PN-EN 12504-1. Badania betonu w konstrukcjach. Część 1: Odwierty rdzeniowe – wycinanie, ocena i badanie wytrzymałości na ściskanie.
  • dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
  • mgr inż. Magdalena Sosnowska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
  • mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
  • prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki

podhorec@utp.edu.pl

Full paper is available at Publisher house SIGMA-NOT Sp. z o.o. webpage

DOI: 10.15199/33.2016.10.20