(in Polish)
K. Żółtowski,
P. Kalitowski
Volume 536: Issue 4
Pages 58-60
Accepted for publication: 17.03.2017 r
In the paper, dynamic analysis of stay cable in bridges was described. Algorithm and results were presented on example of new bascule bridge in Gdansk-Sobieszewo. Several simplifications were made. On the base of results from static analysis influence line of displacements for truck load was created. Subsequently displacement-time function for cable anchorages was generated. Function includes additional unfavorable conditions. Modal analysis and nonlinear dynamic analysis with Newmark-Wilson method were done. Results were evaluated and compared for validation of design assumption.
Keywords:bascule bridge, cable, nonlinear dynamic analysis, time-step, Newmark analysis, finite element method, Gdansk--Sobieszewo bridge.
Keywords:bascule bridge, cable, nonlinear dynamic analysis, time-step, Newmark analysis, finite element method, Gdansk--Sobieszewo bridge.
- Clough Ray W., Joseph Penzien. 1975. Dynamics of Structures. Nowy Jork. McGRAW-HILL BOOK COMPANY.
- Europrojekt Gdańsk Sp z o.o. 2010. Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku-Sobieszewie. Gdańsk.
- Kamińska Joanna, Mieczysław Chalfen. 2016. „Prędkość ruchu jako funkcja odległości między pojazdami”. Autobusy (12): 635 – 639.
- Katalog firmy Mercedes-Benz: Actros 6x4 Tipper, 12.2011.
- Lorenc Wojciech, Günter Seidl. 2016. „Trendy w rozwoju konstrukcji zespolonych w mostownictwie”. Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Duże Mosty Wieloprzęsłowe, Projektowanie, Technologie Budowy, Monitoring. Red. J. Biliszczuk, Wrocław.
- Stacewicz Maciej, Tomasz Kołakowski, Witold Kosecki, Wojciech Lorenc. 2016. „Nowatorska konstrukcja zespolona przęseł nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 22 nad linią PKP koło miejscowości Elbląg”. Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Duże Mosty Wieloprzęsłowe, Projektowanie, Technologie Budowy, Monitoring. Red. J. Biliszczuk. Wrocław.
- Żółtowski Krzysztof, Paweł Żółtowski. 2004. „Efekty dynamiczne w cięgnach podwieszonych kładek dla pieszych”. V Krajowa Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy Projektowania, Budowy oraz Utrzymania Mostów Małych i Średnich Rozpiętości. Red. J. Biliszczuk. Wrocław .
- Email dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
- mgr inż. Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG