Wpływ zawartości granulatu gumowego na właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA LA
(Open Access)
DOI: 10.15199/33.2025.03.04
citation/cytuj: Pacholak R. Effect of rubber granulate content on properties of SMA LA type asphalt mixtures. Materiały Budowlane. 2025. Volume 631. Issue 03. Pages 26-32. DOI: 10.15199/33.2025.03.04
- Abstract / Streszczenie
- Keywords / Słowa kluczowe
- Literature
- Afiliation
- Corresponding Author
- Open Access
This paper presents the analysis of selected properties of low-noise asphalt mixtures of SMA LA type in which part of the mineral aggregate was replaced by rubber granulate with a grain size of 1/4 mm in amounts of 5%, 10%and 15%(relative to the volume of the mixture). Highly modified bitumen 45/80-80 was used for the mineral-rubber-asphalt mixtures. The obtained results proved that the use of rubber granulate in "dry process" significantly affects on analyzed mixture parameters. It was found that a gradual increase in amount of granulate in tested mixtures reduces their durability (in particular, rutting resistance). The preliminary analysis of the test results indicate that the recommended amount of rubber aggregate added to SMALAtype mixtures in "dry process" with 45/80-80 modified bitumen should not exceed 10%.
W artykule przedstawiono analizę wybranych właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA LA, w których część kruszywa mineralnego zastąpiono granulatem gumowym o uziarnieniu 1/4 mm w ilości 5, 10 i 15% w stosunku do objętości mieszanki. Do wykonania mieszanek mineralno- gumowo-asfaltowych użyto asfaltu wysokomodyfikowanego 45/80-80. Uzyskane wyniki badań dowiodły, że zastosowanie granulatu gumowego w technologii „na sucho” wpływa w sposób istotny na analizowane parametry mieszanek. Ustalono, że stopniowy wzrost ilości granulatu w badanych mieszankach przyczynia się do obniżenia ich trwałości (przede wszystkim odporności na koleinowanie).Wstępna analiza wyników badań wykazuje, że zalecana ilość kruszywa gumowego, dodawanego do mieszanek typu SMALA w technologii „na sucho” z asfaltemmodyfikowanym45/ 80-80, nie powinna przekraczać 10%.
W artykule przedstawiono analizę wybranych właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA LA, w których część kruszywa mineralnego zastąpiono granulatem gumowym o uziarnieniu 1/4 mm w ilości 5, 10 i 15% w stosunku do objętości mieszanki. Do wykonania mieszanek mineralno- gumowo-asfaltowych użyto asfaltu wysokomodyfikowanego 45/80-80. Uzyskane wyniki badań dowiodły, że zastosowanie granulatu gumowego w technologii „na sucho” wpływa w sposób istotny na analizowane parametry mieszanek. Ustalono, że stopniowy wzrost ilości granulatu w badanych mieszankach przyczynia się do obniżenia ich trwałości (przede wszystkim odporności na koleinowanie).Wstępna analiza wyników badań wykazuje, że zalecana ilość kruszywa gumowego, dodawanego do mieszanek typu SMALA w technologii „na sucho” z asfaltemmodyfikowanym45/ 80-80, nie powinna przekraczać 10%.
rubber granulate; highly modified bitumen; low- -noise asphalt mixtures; dry process.
granulat gumowy; asfalt wysokomodyfikowany; mieszanki o obniżonym poziomie hałasu; technologia na sucho.
granulat gumowy; asfalt wysokomodyfikowany; mieszanki o obniżonym poziomie hałasu; technologia na sucho.
- Riekstins A, Baumanis J, Barbars J. Laboratory investigation of crumb rubber in dense graded asphalt by wet and dry processes. Construction and Building Materials. 2021; https://doi.org/10.1016/j. conbuildmat. 2021.123459.
- Malus M, Bojda J, Sienkiewicz M, Szot W, Bouyahyi M, Yang L, Navarro FJ, AlSayegh M, Daadoush R, Soliman M, Duchateau R, Jasinska-Walc L. Advancing sustainable hybrid bitumen systems: A compatibilization solution by functionalized polyolefins for enhanced crumb rubber content in bitumen. Journal of Cleaner Production. 2024; https://doi.org/10.1016/j.jclepro. 2024.140615.
- Rodríguez-Fernández I, Baheri FT, Cavalli MC, Poulikakos LD, Bueno M. Microstructure analysis and mechanical performance of crumb rubber modified asphalt concrete using the dry process. Construction and Building Materials. 2020; https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2020.119662.
- Świeczko-Żurek B, Goubert L, Ejsmont J, Ronowski G. Poroelastic Road Surfaces- -State of The Art. 2018.
- Jaskula P, Szydlowski C, Stienss M, Rys D, Jaczewski M, Pszczola M. Durable poroelastic wearing course SEPOR with highly modified bitumen. Transportation Research Procedia. 2020; https://doi.org/10.1016/j. trpro. 2020.02.080.
dr inż. Roman Pacholak, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-8136-1523
ORCID: 0000-0002-8136-1523
dr inż. Roman Pacholak, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-8136-1523
Correspondence address: roman.pacholak@pb.edu.pl
Received: 05.08.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 05.08.2024 r.
Revised: 27.09. 2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 27.09.2024 r.
Published: 21.03.2025 / Opublikowano: 21.03.2025 r.