Climate Neutral School


openaccess, Vol. 628 (12) 2024 / poniedziałek, 23 grudnia, 2024

Szkoła neutralna dla klimatu

(Open Access)

DOI: 10.15199/33.2024.12.22

citation/cytuj: Fedorczak-Cisak M., Haupt P., Sadowska B., Markiewicz-Zahorski P., Krawczyk D., Jastrzębski P. Climate Neutral School. Materiały Budowlane. 2024. Volume 628. Issue 12. Pages 202-215. DOI: 10.15199/33.2024.12.22

European countries as well as many others have taken on the ambitious challenge of achieving zero emissions CO2 by 2050 in sectors with the highest energy intensity rates such as the construction sector. To meet these commitments, a number of measures need to be taken immediately in various areas of construction and related industries. One such action could be the development of benchmarks for large groups of buildings with similar characteristics, showing how to minimize carbon dioxide emissions. In the article, the authors presented an analysis of achieving climate neutrality performed for a school built as part of an educational program implemented during the Millennium of the Polish State. An attempt was also made to include in the proposed methodology additional aspects of design improvements to the building and its surroundings, such as accessibility and blue-green infrastructure.

Kraje europejskie, a także wiele innych, podjęły ambitne wyzwanie osiągnięcia zerowej emisji CO2 do 2050 r. w sektorach o największym wskaźniku energochłonności, takich jak m.in. sektor budownictwa. Chcąc sprostać tym zobowiązaniom, należy niezwłocznie podjąć wiele działań w różnych obszarach budownictwa i powiązanych gałęziach przemysłu. Jednym z nich może być opracowanie wzorców postępowania w przypadku dużych grup budynków o podobnych cechach pokazujących, w jaki sposób można zminimalizować emisję dwutlenku węgla. W artykule przedstawiliśmy analizę osiągnięcia neutralności klimatycznej w przypadku szkoły wzniesionej w ramach programu oświatowego, realizowanego w czasie jubileuszu Tysiąclecia Państwa Polskiego. Podjęto też próbę uwzględnienia w zaproponowanej metodologii, dodatkowych aspektów projektowania ulepszeń budynku i jego otoczenia, takich jak dostępność i błękitno-zielona infrastruktura.
climate neutrality; school building; operational carbon footprint; accessibility; blue-green infrastructure

neutralność klimatyczna; budynek szkolny; operacyjny ślad węglowy; dostępność; infrastruktura błękitno-zielona
  1. Komunikat Komisji Do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego „Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki”, Bruksela, 2018, COM (2018) 773.
  2. Fedorczak-Cisak M. Classification of Historical Buildings Based on Energy Efficiency Tests and Comfort Tests. In Proceedings of the 6th World Multidisciplinary Civil Engineering-Architecture-Urban Planning Symposium – WMCAUS; 2021. DOI:10.1088/1757-899X/1203/3/032131.
  3.  Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 z 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.
  4.  Erhorn-Kluttig H, Doster S, Erhorn H. School of the future – Towards zero emission with high performance indoor environment. Fraunhofer Institute for Building Physics (IBP) Verlag, 1016. Dostęp online: https://www. school-of-the-future.eu/ (12.11.2024).
  5.  Del Borghi, A, Spiegelhalter, T, Moreschi, L, Gallo M. Carbon-neutral- -campus building: Design versus retrofitting of two university zero energy buildings in Europe and in the United States. Sustainability, 13(16) 2021, 9023. https://doi.org/10.3390/su13169023.
  6.  Manzoor B, Othman I, Sadowska B, Sarosiek W. Zero-energy buildings and energy efficiency towards sustainability: A bibliometric review and a case study. Applied Sciences, 12(4) 2022, 2136. https://doi.org/10.3390/ app1204213
  7.  Istil SA, Górecki J, Diemer A. Study on Certification Criteria of Building Energy and Environmental Performance in the Context of Achieving Climate Neutrality. Sustainability 2023, 15, 2770. https://doi.org/10.3390/ su15032770
  8.  Fedorczak-Cisak M, Radziszewska-Zielina E, Nowak-Ocłoń M, Biskupski J, Jastrzębski P, Kotowicz A, …& Klemeš JJ. (2023). A concept to maximise energy self-sufficiency of the housing stock in central Europe based on renewable resources and efficiency improvement. Energy, 278, 127812. https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.127812
  9.  Lista Szkół Tysiąclecia – Wikipedia, Wolna Encyklopedia. Dostęp online: https://pl.wikipedia. org/wiki/Lista_szk%C3%B3%C5%82_tysi%C4% 85clecia (30.10.2024).
  10.  Ekspertyza „Przegląd przepisów określających minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej budynków” opracowana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. 2016, Kraków.
  11.  Sarosiek W, Sadowska B. Ekologiczne aspekty termomodernizacji wybranych budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej. Materiały Budowlane, 2009; (1)
  12. What-is-a-carbon-credit-worth? Dostępne online: https://www.goldstandard. org/news/what-is-a-carbon-credit-worth (30.10.2024).
  13.  Uchwała nr 91 Rady Ministrów z 22 czerwca 2015 r. w sprawie przyjęcia „Krajowego planu mającego na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii” (M.P. 2015 poz. 614).
  14.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690 z późn. zmianami).
  15.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz.U. 2015 poz. 376).
  16.  Opracowanie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Małopolski „Koncepcja budynku neutralnego dla klimatu w formie opracowania pn. „Szkoła neutralna dla klimatu”, 2023 Kraków. https://klimat.ekomalopolska.pl/wp- -content/uploads/2023/06/Opracowanie_szkola-neutralna-dla-klimatu.pdf
  17.  Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z 24 kwietnia 2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona) 2024/1275.
  18.  PN-EN 15978:2012 – Wersja angielska, Zrównoważone obiekty budowlane – Ocena środowiskowych właściwości użytkowych budynków – Metoda obliczania.
  19.  Kowalska-Koczwara A, Pachla F, Tatara T, Fedorczak-Cisak M. Measurement and Interpretation Methodology for Determining Comfort in Passive Buildings and NZEB Buildings. In Proceedings of the IOP Conference Series: Materials Science and Engineering; 2019; Vol. 603. DOI 10.1088/1757- 899X/603/4/042036
dr hab. inż. Małgorzata Fedorczak-Cisak, prof. PK, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0003-1125-4068
dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, prof. PK, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury
ORCID: 0000-0001-5595-9612
dr inż. Beata Sadowska, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0003-2866-3685
dr hab. inż. arch. Przemysław Markiewicz-Zahorski, prof. PK, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury
ORCID: 0000-0002-2853-1263
dr hab. inż. Dorota Krawczyk, prof. PB, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-3118-2236
dr inż. Paweł Jastrzębski, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Zarządzania
ORCID: 0000-0003-3017-9999

dr hab. inż. Małgorzata Fedorczak-Cisak, prof. PK, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0003-1125-4068

Correspondence address: mfedorczak‑cisak@pk.edu.pl

Full paper:

DOI: 10.15199/33.2024.12.22

Article in PDF file

Received: 26.08.2024 r. / Artykuł wpłynął do redakcji: 26.08.2024 r.
Revised: 30.09.2024 r. / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 30.09.2024 r.
Published:20.12.2024 r. / Opublikowano: 20.12.2024 r.