Verification of the road construction quality of concrete pavement in terms of skid resistance assessing


openaccess, Vol. 627 (11) 2024 / poniedziałek, 25 listopada, 2024

Weryfikacja jakości wykonania nawierzchni betonowej w aspekcie oceny właściwości przeciwpoślizgowych

(Open Access)

DOI: 10.15199/33.2024.11.11

citation/cytuj: Wasilewska M., Gierasimiuk P., Zadrożny K. Verification of the road construction quality of concrete pavement in terms of skid resistance assessing. Materiały Budowlane. 2024. Volume 627. Issue 11. Pages 86-96. DOI: 10.15199/33.2024.11.11

The paper presents a comparison of friction coefficient results obtained with two SRT-3 devices on a concrete surface before the consent for its use. Measurements were taken in four locations on the S7 expressway. The surface was made using exposed aggregate textured concrete technology. Results were recorded after shotblasting and hydroblasting of the pavement. Significant differences were shown between the reliable friction coefficients (above 0.05) obtained with two devices on the same sections on the same day or in short time intervals. As a consequence, the condition of the road surface cannot be clearly verified. Therefore, the source of variability should be determined and tools that would prevent obtaining divergent results should be implemented in the quality control system. Otherwise, the results do not guarantee a reliable assessment of the surface in terms of preventing its slipperiness and thus user safety.

W artykule porównano wyniki współczynnika tarcia na nawierzchni betonowej przed oddaniem jej do użytkowania i w jego okresie otrzymane dwoma urządzeniami SRT-3. Pomiary te prowadzono w czterech lokalizacjach drogi ekspresowej S7.Nawierzchnięwykonanowtechnologii betonowej teksturowanej metodą odkrytego kruszywa. Na dwóch odcinkach, spośród czterech, ocenę właściwości przeciwpoślizgowych prowadzono po zabiegach śrutowania i hydroblastingu. Wykazano istotne różnice pomiędzy miarodajnymi współczynnikami tarcia (powyżej 0,05) otrzymanymi dwoma urządzeniami na tych samach odcinkach, w tym samym dniu lub w krótkich odstępach czasu. W konsekwencji nie było możliwe jednoznaczne zweryfikowanie stanu nawierzchni pod kątem oceny właściwości przeciwpoślizgowych. Należałoby określić źródło zmienności i wdrożyć do kontroli systemu jakości takie narzędzia, które zapobiegałyby otrzymaniu rozbieżnych wyników. W przeciwnym wypadku wyniki nie gwarantują rzetelnej oceny nawierzchni w aspekcie zapobiegania jej śliskości, a tym samym bezpieczeństwa użytkowników.
friction coefficient; longitudinal force measurment with high slip ratios over 60%; texture, road user safety.

współczynnik tarcia; urządzenia z wysokim stopniem poślizgu powyżej 60%; tekstura; bezpieczeństwo użytkowników dróg.
  1. ROSANNE a report D1.1. Definition of boundaries and requirements for the common scale for harmonisation of skid resistance measurements including draft standard outline.
  2. Kogbara RB, MasadEA, KassemE, Scarpas AT, Anupam K. A state-of- -the-art review of parameters influencing measurement and modeling of skid resistance of asphalt pavements. Constr. Build.Mater. 2016, 114, 602–617.
  3. Cerezo V, Rado Z, Kane M. Comparison of european and american methods for harmonizing friction measurements – results of 1at European Pavement Friction Workshop. 8th Symposium on Pavement Surface Charakteristics SURF 2018 –Vehicle to Road Connectivity. Brosbane,Queensland, 2018.
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. 2022 poz. 1518).
  5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 2019 poz. 1643).
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz. U. 2019 poz. 1644).
  7.  Witczak S. Przegląd polskich dokumentów technicznych dotyczących badań współczynnika tarcia SRT-3. Drogownictwo. 2017, 10.
  8. Bukowski L. Zagadnienia dotyczące współczynnika tarcia nawierzchni jezdni. Drogownictwo. 2017, 10.
  9. Gardzieczyk W. Hałaśliwość nawierzchni drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej; 2018.
  10. Leng Z, Fan Z, Liu P, Kollmann J , Oeser M, Wang D, Jiang X. Texturing and evaluation of concrete pavement surface: A state-of-the-art review. JRE. 2023. DOI: 10.1016/j. jreng. 2023.08.001.
  11. Kane M, Edmondson V. Skid resistance: understanding the role of road texture scales using a signal decomposition technique and a friction model. Int. J. Pavement Eng. 2020. https://doi. org/10.1080/10298436.2020.1757669Xx.
  12. Roe PG, Parry A, Viner HE. High and low speed skidding resistance the influence of texturedepth. TRL Report 367. Crowthorne; 1998.
  13. Wasilewska M, Gardziejczyk W, Gierasimiuk P. Comparison of measurement methods used for evaluation the skid resistance of road pavements in Poland – casestudy. Int. J. Pavement Eng. 2021. DOI: 10.1080/10298436.2018.1562188.
  14. Wasilewska M, Gardziejczyk W, Gierasimiuk P. Evaluation of skid resistance of exposed aggregate concrete pavement in the initial exploatation period. Roads Bridges. 2017, 16: 301–314.
dr inż. Marta Wasilewska, Bialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Sciences
ORCID: 0000-0001-6834-5206
dr inż. Paweł Gierasimiuk, Bialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Sciences
ORCID: 0000-0003-4681-570X
Krzysztof Zadrożny, STRABAG

dr inż. Marta Wasilewska, Bialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Sciences
ORCID: 0000-0001-6834-5206

Correspondence address: marta.wasilewska@pb.edu.pl

Full paper:

DOI: 10.15199/33.2024.11.11

Article in PDF file

Received: 09.09.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 09.09.2024 r.
Revised: 14.10. 2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 14.10. 2024 r.
Published: 25.11.2024 / Opublikowano: 25.11.2024 r.