Farby rozpuszczalnikowe stosowane do tymczasowego oznakowania dróg o wysokiej odblaskowości
(Open Access)
DOI: 10.15199/33.2024.12.13
citation/cytuj: Skierczyński P., Lusa R., Prasalska-Nikoniuk J. Solvent-based paints used for temporary road marking with high reflectivity. Materiały Budowlane. 2024. Volume 628. Issue 12. Pages 115-122. DOI: 10.15199/33.2024.12.13
- Abstract / Streszczenie
- Keywords / Słowa kluczowe
- Literature
- Afiliation
- Corresponding Author
- Open Access
The paper presents national experiences with the test results of reflectivity of temporary road markings applied in temporary traffic organisation. It presents the results of studies on the coefficient of retroreflected luminance RL of temporary markings applied on the national test section of the Road and Bridge Research Institute. The markings were made using solvent-based paints with different types of glass beads used for sprinkling in order to achieve good visibility at night. The test results obtained allowed it to be concluded that it was possible to carry out the yellow temporary road markings throughout the entire period of anticipated operation. The retroreflected luminance value of one of the evaluated solutions met the requirement of the highest class R5 (≥ 300 mcd·m–2·lx–1) according to PN-EN 1436:2018-02.
Artykuł przedstawia krajowe wyniki badania odblaskowości tymczasowego poziomego oznakowania dróg, stosowanego w czasowej organizacji ruchu, w tym badania współczynnika odblasku RL oznakowania tymczasowego, zaaplikowanego na odcinku doświadczalnym Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Oznakowanie wykonano przy użyciu farb rozpuszczalnikowych z wykorzystaniem różnego typu kulek szklanych, stosowanych do posypywania powierzchni w celu uzyskania dobrej widoczności w warunkach nocnych. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono, że możliwe jest wykonanie tymczasowego oznakowania poziomego barwy żółtej o wysokiej odblaskowości w całym okresie przewidywanej eksploatacji. Wartość współczynnika odblasku jednego z ocenianych rozwiązań spełniała wymaganie najwyższej klasy R5 (≥ 300 mcdm-2lx-1) wg PN-EN 1436:2018-02.
Artykuł przedstawia krajowe wyniki badania odblaskowości tymczasowego poziomego oznakowania dróg, stosowanego w czasowej organizacji ruchu, w tym badania współczynnika odblasku RL oznakowania tymczasowego, zaaplikowanego na odcinku doświadczalnym Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Oznakowanie wykonano przy użyciu farb rozpuszczalnikowych z wykorzystaniem różnego typu kulek szklanych, stosowanych do posypywania powierzchni w celu uzyskania dobrej widoczności w warunkach nocnych. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono, że możliwe jest wykonanie tymczasowego oznakowania poziomego barwy żółtej o wysokiej odblaskowości w całym okresie przewidywanej eksploatacji. Wartość współczynnika odblasku jednego z ocenianych rozwiązań spełniała wymaganie najwyższej klasy R5 (≥ 300 mcdm-2lx-1) wg PN-EN 1436:2018-02.
road markings; temporary road markings; visibility of road markings at night; reflectivity of road markings; coefficient of retroreflected luminance RL
oznakowanie poziome dróg; oznakowanie tymczasowe; widoczność oznakowań poziomych w nocy; odblaskowość oznakowań poziomych; współczynnik odblasku.
oznakowanie poziome dróg; oznakowanie tymczasowe; widoczność oznakowań poziomych w nocy; odblaskowość oznakowań poziomych; współczynnik odblasku.
- Edara H B P. Temporary Pavement Markings Placement and Removal Practices in Work Zones. 2021. DOI: 10.17226/26358.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. 2022 poz. 1518).
- Waluś K, Grynszpanowicz P. Assessment of the risk of pedestrian slipping on modern permeable surfaces, Materiały Budowlane, 2024; 7: pp. 78–84, DOI: 10.15199/33.2024.07.10.
- Waluś K, Grynszpanowicz P, Rymsza B. Ocena odporności na poślizg zabytkowych nawierzchni chodników,” Materiały Budowlane, Opublikowano: 2023; 4: 14–17, DOI: 10.15199/33.2023.04.03.
- Burghardt TE, Köck B, Pashkevich A, Fasching A. Skid Resistance of Road Markings: Literature Review and Field Test Results, Roads Bridg. – Drog. i Most., 2023; (22): 2, 141–165, DOI: 10.7409/rabdim.023.007.
- Burghardt TE. et al., Visibility of various road markings for machine vision. Case Stud. Constr. Mater., 2021; 15, no. February, DOI: 10.1016/j. cscm.2021.e00579.
- Babić D, Fiolić M, Babić D, Gates T. Road Markings and Their Impact on Driver Behaviour and Road Safety: A Systematic Review of Current Findings, J. Adv. Transp., vol. 2020, DOI: 10.1155/2020/7843743.
- Avelar R, Carlson P J. Characterizing the Association Between Nighttime Crashes and Retroreflectivity of Edgelines and Centerlines on Michigan Rural Two-Lane Highways, 1–22, 2014.
- Oktopianto Y, Rukman R, Analysis Of The Road Markings Reflectivity Service Life On Highways To Improve Safety, RSF Conf. Ser. Eng. Technol. 2022 (2), 2: 316–323, DOI: 10.31098/cset.v2i2.584.
- Burghardt T E, Pashkevich A, Mosböck H. Yellow pedestrian crossings: from innovative technology for glass beads to a new retroreflectivity regulation, Case Stud. Transp. Policy, 2019; 7 (4):862–870 DOI: 10.1016/j. cstp.2019.07.007.
- Smadi O, Hawkins N, Aldemir-Bektas B, Carlson P, Pike A, Davies C. Recommended Laboratory Test for Predicting the Initial Retroreflectivity of Pavement Markings from Glass Bead Quality. 2012.
- Babić D, Babić D, Fiolic M, Ferko M. Road Markings and Signs in Road Safety, Encyclopedia, 2022; 2 (4):1738–1752, DOI: 10.3390/encyclopedia2040119.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. poz. 2181).
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austostrad, Ogólna Speecyfikacja Techniczna D-07.01.01. 2006.
- PN-EN 13036-1:2010 Cechy powierzchniowe nawierzchni drogowych i lotniskowych – Metody badań – Część 1: Pomiar głębokości makrotekstury metodą objętościową.
- PN-EN 1824:2021-05 Materiały do poziomego oznakowania dróg – Odcinki doświadczalne.
- PN-EN 1436:2018-02 Materiały do poziomego oznakowania dróg – Wymagania dotyczące poziomych oznakowań dróg dla użytkowników oraz metody badań.
- CIE 54.2-2001: Retroreflection: Definition and Measurement, Int. Comm. Illum., 2001. [19] Szczepaniak Z. Vademecum Poziomego Oznakowania Dróg. Warszawa: Instytut Badawczy Drog i Mostow, 2015.
mgr Paweł Skierczyński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-0912-5163
mgr inż. Rafał Lusa, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-7686-6324
mgr inż. Joanna Prasalska-Nikoniuk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0003-4216-2238
ORCID: 0000-0002-0912-5163
mgr inż. Rafał Lusa, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-7686-6324
mgr inż. Joanna Prasalska-Nikoniuk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0003-4216-2238
mgr Paweł Skierczyński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów ORCID: 0000-0002-0912-5163
Correspondence address: pskierczyński@ibdim.edu.pl
Received: 6.08.2024 r. / Artykuł wpłynął do redakcji: 6.08.2024 r.
Revised: 7.11.2024 r. / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 7.11.2024 r.
Published: 20.12.2024 r. / Opublikowano: 20.12.2024 r.