Noise reduction solutions for railway transport


openaccess, Vol. 638 (10) 2025 / niedziela, 26 października, 2025

Rozwiązania ograniczające hałas w transporcie kolejowym

(Open Access)

DOI: 10.15199/33.2025.10.11

citation/cytuj: Wrótny M., Jaworska A. Noise reduction solutions for railway transport. Materiały Budowlane. 2025. Volume 638. Issue 10. Pages 93-100. DOI: 10.15199/33.2025.10.11

The aim of the article was to assess the compliance of noise levels generated by trains under real operating conditions with the permissible values specified in the TSI. Measurements of 80 train pass‑bys were used to determine the equivalent sound level. The results indicate that freight trains and passenger wagons may exceed the allowable noise limits. It is advisable to consider noise mitigation measures, such as rolling stock modernization or the use of dedicated technical solutions.

Celem artykułu była ocena zgodności poziomu hałasu generowanego przez pociągi w warunkach rzeczywistych z dopuszczalnymi wartościami TSI. Pomiary 80 przejazdów pozwoliły określić równoważny poziom dźwięku. Wyniki wskazują, że w przypadku pociągów towarowych i wagonowych pasażerskich poziom hałasu może przekraczać wartości dopuszczalne. Zasadne jest rozważenie działań ograniczających emisję hałasu, takich jak modernizacja taboru czy stosowanie zabezpieczeń akustycznych.
railway noise; permissible values; noise protection.

hałas kolejowy; dopuszczalne wartości; ochrona przed hałasem.
  1. World Health Organization, Burden of Disease from Environmental Noise, 2011.
  2. Wrótny M, Bohatkiewicz J. “Impact of railway noise on people based on strategic acoustic maps” Sustainability, vol. 12, no. 14, p. 5637, 2020; https:// doi.org/10.3390/su12145637.
  3. Wrótny M, Bohatkiewicz J. “Traffic noise and inhabitant health–a comparison of road and rail noise, ” Sustainability, vol. 13, no. 13, 2021, https:// doi.org/10.3390/su13137340.
  4. European Environment Agency, Environmental Noise in Europe – 2020, no. 22/2019, 2020.
  5.  Ministerstwo Środowiska, Obwieszczenie Ministra Środowiska z 15 października 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, Dz. U. z 2012 r., poz. 1109, 2013.
  6. Komisja Europejska, Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1304/2014 z 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy – hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE, no. 1304, 2014.
  7.  Komisja Europejska, Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2023/1694 z 10 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenia Komisji: (UE) nr 321/2013, nr 1299/2014, nr 1300/2014, nr 1301/2014, nr 1302/2014, nr 1304/2014 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/77, 2023.
  8. Thompson D. Railway Noise and Vibration: Mechanisms, Modelling and Means of Control. Elsevier, 2008.
  9.  Lakušić S, Ahac M. “Rail traffic noise and vibration mitigation measures in urban areas” Tehnički Vjesnik, vol. 19, no. 2, pp. 427–435, 2012.
  10. Brzeziński K, Kraśkiewicz C, Oleksiewicz W, Płudowska‑Zagrajek M, Wasilewski K. “Tłumiki torowe i przyszynowe jako innowacyjne rozwiązania dla ochrony ludzi i środowiska” Zeszyty Naukowe SITK RP, Oddział w Krakowie, vol. 1, no. 115, 2018.
  11. PN‑EN ISO 3095:2013‒12 – Pomiar hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe, Warszawa, 2013.
  12.  PN‑ISO 1996:2006 Akustyka – Opis, pomiary i ocena hałasu środowiskowego. Część 1: Wielkości podstawowe i procedury, 2006.
  13.  Wrótny M, Bohatkiewicz J. “Skuteczność wybranych zabezpieczeń akustycznych stosowanych na liniach kolejowych w Polsce” Materiały Budowlane, 2023; 1(8): 41–44, DOI: 10.15199/33.2023.08.08.
  14. Meunier N, Létourneaux F, D. B. Ag, and D. B. Systemtechnik, “The UIC‑project Noise Impact of Composite Brake Blocks (Nicobb) – Field tests, ” Proceedings of the 2009 International Conference on Noise and Vibration, pp. 926–928, 2009.
  15.  Oertli J. “The STAIRRS project, work package 1: A cost‑effectiveness analysis of railway noise reduction on a European scale, ” Journal of Sound and Vibration, vol. 267, no. 3, pp. 431–437, 2003; https://doi.org/10.1016/ S0022-460X (03)00705‒3
dr inż. Marcin Wrótny, Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0002-9353-3396
inż. Aleksandra Jaworska

dr inż. Marcin Wrótny, Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0002-9353-3396

Correspondence address: m.wrotny@pollub.pl

Full paper:

DOI: 10.15199/33.2025.10.11

Article in PDF file

Received: 16.06.2025 / Artykuł wpłynął do redakcji: 14.04.2025 r.
Revised: 28.07.2025 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 03.06.2025 r.
Published: 23.10.2025 / Opublikowano: 23.10.2025 r.