Root cause analysis of the occurrence of rust spots on the surface of the asphalt wearing course


openaccess, Vol. 623 (7) 2024 / poniedziałek, 29 lipca, 2024

Analiza przyczyn występowania rdzawych plam na powierzchni asfaltowej warstwy ścieralnej nawierzchni drogowej

(Open Access)

DOI: 10.15199/33.2024.07.07

Jasiński W., Maliszewski M., Pryga-Szulc A., Bartz W., Przybylski P. Root cause analysis of the occurrence of rust spots on the surface of the asphalt wearing course. Materiały Budowlane. 2024. Volume 623. Issue 7. Pages 47-52. DOI: 10.15199/33.2024.07.07

The article presents a case of discoloration on an asphalt road surface, characterized by distinctive rusty spots on its surface.Methodical petrographic studies of aggregate samples taken from the damaged pavement were discussed, aimed at identifying the causes of the rusty spots. The research results indicated that the probable cause of these stains was the presence of ore minerals containing iron compounds. Although similar phenomena cannot be completely avoided, ongoing detailed verification of manufactured aggregates would prevent such processes. It is necessary to carefully select aggregates and control their mineral composition to minimize the presence of iron compounds.

W artykule przedstawiono analizę porównawczą wyników badania parametru MPD (Mean Profile Depth) z wykorzystaniem profilometru dynamicznego (Skaner 2D/3D scan CHS (CONTROLHIGH-SPEED)) i profilometrów stacjonarnych (Circular Track Meter; ElaTexture), które są przeznaczone do oceny tekstury nawierzchni lotniskowych. Pomiary wykonano na odcinkach testowych o zróżnicowanej technologii nawierzchni dróg kołowania Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa – Modlin. Wykorzystując metodę R&R (repeatability & reproducibility) dokonano analizy zdolności systemów pomiarowych do monitorowania tekstury. Niepewność rozszerzona powtarzalności EV(Equipment Variability)wyniosła 0,066mm, a odtwarzalność AV (Appraiser Variability) 0,169 mm. Wypadkowa wartość powtarzalności i odtwarzalności %R&R równa 21,9% świadczy, że źródłem zmienności w pozyskiwaniu wyników MPD jest różnica w rozmieszczeniu czujników w poszczególnych systemach pomiarowych, rejestrujących profile powierzchni. Dodatkowo przeprowadzono pomiary współczynnika tarcia testerem ASFT (Airport Surface Friction Trailer), które umożliwiły weryfikację właściwości przeciwpoślizgowych odcinków testowych w odniesieniu do zmian w ich teksturze.
macrotexture; microtexture; friction coefficient; airfield pavement.

makrotekstura; mikrotekstura; współczynnik tarcia; nawierzchnia lotniskowa.
  1. Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 16.06.2014 r – praca zbiorowa pod kierunkiem prof. J. Judyckiego, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, 1st ed. Gdańsk, 2012.
  2. Karkowski M.The Problem of Overloaded Vehicles in Poland, Journal of Civil Engineering and Architecture. 2022;DOI: 10.17265/19347359/2022.12.004.
  3. Urbański P. Dokumentacja projektowa jako element przewidywalności zakresu i czasu realizacji inwestycji. Materiały Budowlane. 2017; DOI: 10.15199/33.2017.05.17.
  4. Judycki J, Dołżycki B, Jaskula P. Premature failures of asphalt pavements // Przedwczesne uszkodzenia nawierzchni asfaltowych, Referat na I Kongres Drogowy, Warszawa: Kongres Drogowy, 2006.
  5. Sybilski D, Bańkowski W, Maliszewski M, Maliszewska D, Zofka A. Katalog Przebudów i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. 2014.
  6. Iwański M. Awarie i diagnostyka asfaltowych nawierzchni drogowych. Builder. 2017; vol. 1, no. 1, pp. 112–115.
  7. Rimstidt JD, Vaughan DJ. Pyrite oxidation: a state-of-the-art assessment of the reaction mechanism. Geochim Cosmochim Acta. 2003; DOI: 10.1016/S0016-7037 (02) 01165-1.
  8. Adamczyk Z, Nowak J, Grzesik B. Przebarwienia nawierzchni asfaltowej wykonanej na bazie kruszywa amfibolitowego. Górnictwo i Geologia. 2012; vol. 7, no. 3.
  9. PN-EN 932-3:2022 Badania podstawowych właściwości kruszyw. Procedura i terminologia uproszczonego opisu petrograficznego.
dr Wiktor Jasiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 00001-0001-6612-4207
dr inż. Maciej Maliszewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-0355-3319
mgr inż. Aneta Pryga-Szulc, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0003-4233-3017
dr Wojciech Bartz, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Nauk Geologicznych
ORCID: 0000-0002-7267-2776
dr inż. Patryk Przybylski, Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej
ORCID: 0000-0002-7414-7537

dr Wiktor Jasiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 00001-0001-6612-4207

wjasinski@ibdim.edu.pl

Full paper:

DOI: 10.15199/33.2024.07.07

Article in PDF file

Received: 09.05.2024 / Wpłynął do redakcji: 09.05.2024 r.
Revised: 19.06.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 19.06.2024 r.