Trwałość wzmocnień podłoża gruntowego w inwestycjach drogowych
(Open Access)
DOI: 10.15199/33.2025.10.03
citation/cytuj: Kowalewska A., Graczyk M., Świtała M. Durability of ground improvement in road construction projects. Materiały Budowlane. 2025. Volume 638. Issue 10. Pages 21-27. DOI: 10.15199/33.2025.10.03
- Abstract / Streszczenie
- Keywords / Słowa kluczowe
- Literature
- Afiliation
- Corresponding Author
- Open Access
The durability of ground improvement is a key factor determining the long-term performance and safety of road construction projects. This paper presents selected aspects that influence the durability of ground improvement, as well as an overview of the most important reinforcement methods. It also includes a review of international experiences, highlighting differences in the selection of technologies and improvement depths, as well as an analysis of the costs of selected methods in relation to their effectiveness and service life. The findings confirm that material properties, quality of execution, and economic and environmental aspects play a decisive role in ensuring the longterm reliability of applied solutions.
Trwałość wzmocnień podłoża gruntowego stanowi kluczowy czynnik decydujący o długoterminowej trwałości i bezpieczeństwie inwestycji drogowych. W artykule przedstawiono wybrane aspekty determinujące trwałość wzmocnień podłoża gruntowego oraz przytoczono najważniejsze metody stosowane do jego wzmacniania. Uwzględniono przegląd doświadczeń zagranicznych, wskazujących na różnice w podejściu do doboru technologii i głębokości wzmocnienia, oraz analizę kosztów wybranych metod w odniesieniu do ich efektywności i trwałości eksploatacyjnej. Analiza potwierdza, że zarówno właściwości materiałów, precyzja wykonania, jak i aspekty ekonomiczne oraz środowiskowe decydują o długotrwałej skuteczności wzmocnienia podłoża.
Trwałość wzmocnień podłoża gruntowego stanowi kluczowy czynnik decydujący o długoterminowej trwałości i bezpieczeństwie inwestycji drogowych. W artykule przedstawiono wybrane aspekty determinujące trwałość wzmocnień podłoża gruntowego oraz przytoczono najważniejsze metody stosowane do jego wzmacniania. Uwzględniono przegląd doświadczeń zagranicznych, wskazujących na różnice w podejściu do doboru technologii i głębokości wzmocnienia, oraz analizę kosztów wybranych metod w odniesieniu do ich efektywności i trwałości eksploatacyjnej. Analiza potwierdza, że zarówno właściwości materiałów, precyzja wykonania, jak i aspekty ekonomiczne oraz środowiskowe decydują o długotrwałej skuteczności wzmocnienia podłoża.
soil subgrade; ground improvement; durability; efficiency; road construction
podłoże gruntowe; wzmacnianie podłoża; trwałość; efektywność; budowa dróg
podłoże gruntowe; wzmacnianie podłoża; trwałość; efektywność; budowa dróg
- Choudhury M, Jyethi D, Dutta J, Purkayastha S, Deb D, Bhattacharyya K. „Investigation of groundwater and soil quality near to a municipal waste disposal site in Silchar, Assam, India,” International journal of energy and water resources, 2022; 6(11): 37–44.
- Earon R, Olofsson B, Renman G. „Initial effects of a new highway section on soil and groundwater,” w Water, Air & Soil Polution, 2012.
- Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy; Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie; Politechnika Warszawska, Wytyczne wykonywania badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego, 2019.
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, https://www.gov.pl/web/ gddkia/generalna-dyrekcja-drog-krajowych-i-autostrad, [Online]. Available: www. gddkia.gov.pl/pl/3812/Rok-2019. [Data uzyskania dostępu: 22 sierpień 2025].
- Mechowski T, Jacek S, Harasim P. „Diagnostyka stanu technicznego dróg,” Materiały Budowlane, 2014; 4: 51–52.
- Van Gurp C. Characterisation of Seasonal Influences on Asphalt Pavements with the use of Falling Weight Deflectometers, Ph.D. Thesis, Delft University of Technology, 1995.
- L. C. d. P. e. C. (LCPC), French Design Manual for pavement structures. Guide technique, 1997.
- Conglomerantes hidraulicos y ligantes hidrocarbonados: pliego de prescripciones tecnicas generales para obras de carreteras y puentes (PG-3), 2001.
- Design manual for roads and bridges 26/06 Pavement Design, Highways Agency DMRB, 2006.
- Chaddock B, Roberts C. Road foundation design for major UK highways, TRL, 2006.
- Zusätzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für Erdarbeiten im Straßenbau ZTVE-StB 94., 1994.
- M. D. S. S. D. Almeida, M. E. S. Marques, M. Riccio, D. D. F. Fagundes, B. T. Lima, U. F. Polido i I…. & Hosseinpour, „Ground improvement techniques applied to very soft clays: state of knowledge and recent advances.,” Soil and Rocks, nr 46 (1), 2023.
- Varaksin S, Hamidi B, Huybrechts N, i N. & Denies, Ground improvement vs. pile foundations, ISSMGE-ETC, 2016, pp. 28‒29.
- B. Tarawneh i M. & Matraji, „Ground improvement using rapid impact compaction: case study in Dubai,” Gradevinar, nr 66 (11.), pp. 1007‒1014, 2014; 66(11): 1007–1014.
- Raymond AJ, DeJong JT, Kendall A, Blackburn JT i R. & Deschamps, „Life cycle sustainability assessment of geotechnical ground improvement methods,” Journal of Geotechnical and Geoenviromental Engineering, nr 147 (12), 2021.
- Mitchell JK, Kelly R. „Addressing some current challenges in ground improvement.,” Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Ground Improvement, 2013; 166(3): 127–137.
- Mach A Wałach D. „Implementation of Integrated Life Cycle Design Principles in Ground Improvement and Piling Methods–A Review,” Sustainability, 2024; 16(2): 659.
- Bryson S, Naggar H. „Evaluation of the efficiency of different ground improvement techniques” w Proceeding of the 18th International conference on soil mechanics and geotechnical engineering, 2013.
- Armstrong J, Helm P, Preston J, Loveridge F. „Economics of geotechnical asset deterioration, maintenance and renewal” Transportion Geotechnics, 2024; 45.
- Savard Y, de Blois K, Bontonnet M, Hornych P, Manduit C. „7th Int. Conf. Bearing Capacity Roads, Railways & Airfields” w Analysis of seasonal bearing capacity correlated to pavement deformation in cold regions, Trondheim, 2005.
dr inż. Agata Kowalewska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID 0000-0002-5819-8430
dr hab. inż. Mirosław Graczyk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID 0000-0002-0601-7554
dr inż. Marcin Świtała, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID 0000-0002-4001-8948
ORCID 0000-0002-5819-8430
dr hab. inż. Mirosław Graczyk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID 0000-0002-0601-7554
dr inż. Marcin Świtała, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID 0000-0002-4001-8948
dr inż. Agata Kowalewska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID 0000-0002-5819-8430
Correspondence address: agata.kowalewska@ibdim.edu.pl
Received: 12.05.2025 / Artykuł wpłynął do redakcji: 12.05.2025 r.
Revised: 09.07.2025 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 09.07.2025 r.
Published: 23.10.2025 / Opublikowano: 23.10.2025 r.
