Economic and technical analysis of implementing elements of the circular economy in road construction


openaccess, Vol. 625 (9) 2024 / czwartek, 26 września, 2024

Analiza ekonomiczno-techniczna wdrożenia elementów gospodarki cyrkularnej w budownictwie drogowym

(Open Access)

DOI: 10.15199/33.2024.09.10

citation/cytuj: Krawczyńska-Piechna A., Budek-Wiśniewska K., Zaręba M.  Economic and technical analysis of implementing elements of the circular economy in road construction. Materiały Budowlane. 2024. Volume 625. Issue 9. Pages 66-79. DOI: 10.15199/33.2024.09.10

The article presents currently observed problems and challenges in Poland related to the implementation of a circular economy by a road works contractor, in particular regarding the use of reclaimed asphalt and recycled aggregates.Acost analysis of replacing the traditional solution with alternative solutions based on recycled materials will be carried out. For each of the proposed alternative solutions, the strengths and weaknesses as well as the opportunities and threats associated with their implementation will be determined. The SWOT analysis will be extended with a weighted assessment analysis, which will indicate which of the proposed alternative solutions can bring the greatest benefits to the contractor. The problem will be illustrated on a real example of the reconstruction of a provincial road.

W artykule przedstawiono współcześnie obserwowane w Polce problemy i wyzwania związane z wdrożeniem przez wykonawcę robót drogowych gospodarki o obiegu zamkniętym, dotyczące przede wszystkim stosowania destruktu asfaltowego i kruszyw pochodzących z recyklingu. Przeprowadzono analizę kosztową zamiany rozwiązania tradycyjnego na rozwiązania bazujące na materiałach recyklingowych. Określono silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia, jakie wiążą się z implementacją każdego z zaproponowanych rozwiązań. Analiza SWOT została rozszerzona o ważoną analizę ocen wskazującą, które z zaproponowanych rozwiązań zamiennych może przynieść wykonawcy robót najwięcej korzyści. Problem przedstawiono na przykładzie przebudowy drogi wojewódzkiej.
circular economy; recycling; asphalt destruct; SWOT analysis; comparative analysis.

gospodarka cyrkulacyjna; recykling; destrukt asfaltowy; analiza SWOT; analiza porównawcza.
  1. Raport PLGBC „Jak zdekarbonizować środowisko zbudowane do 2050 r.:mapa drogowawęgla całego życia dlaPolski”, https://plgbc.org. pl/wp-content/uploads/ 2021/06/Mapa-drogowa-dekarbonizacji2050. pdf [dostęp: 11.03.2022].
  2.  Materiały Cyrkularne w Infrastrukturze. Raport Sweco Urban Insight, 2023.
  3. https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/36660/Destrukt-odpad-czy-pelnowartosciowy- material, [dostęp: 10.12.2023].
  4.  https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/destrukt-asfaltowy-odpad- -produkt-uboczny -GOZ-8417. html; [dostęp: 15.03.2024].
  5.  Szruba M. Nowoczesne drogi asfaltowe. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2019; 5 – 6.
  6.  https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/files-pdf/ DES_070520_WBankowski_IB DIM. pdf; [dostęp: 20.04.2024].
  7.  Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych.WT-2 2014.Cz. 1.Mieszankimineralno- asfaltowe. Wymagania techniczne. Załącznik do zarządzenia nr 47 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 25 września 2014 r.
  8.  Michalski W, Danowski M. Granulat asfaltowy – czy jesteśmy przygotowani? Nawierzchnie asfaltowe. 2014; 2: 16 – 19.
  9.  Raport EAPA https://eapa.org/asphalt-in-figures; [dostęp: 20.04.2024].
  10.  Król J. Nowe rozporządzenie w sprawie utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego. Drogownictwo. 2021; 11 – 12.
  11. Bańkowski W, Sybilski D, Król J, Kowalski K, Radziszewski P, Skorek P. Wykorzystanie destruktu asfaltowego – konieczność i innowacja. Budownictwo i Architektura. 2016; 1: 157–167.
  12. Chojnacka A, Sobotka A. Podejście strategiczne we wdrażaniu innowacji. Materiały Budowlane. 2017, DOI: 10.15199/33.2017.08.29.
  13.  Raport o złożach Państwowego Instytutu Geologicznego za 2022 r.
  14. Union Européenne des Producteurs deGranulats (UEPG) on circular economy. https://uepg. testurl.fr/pages/circular-economy. 2022.
  15.  Circularity Gap Report 2022 https://www. circularity-gap.world/2022; [dostęp: 15.07.2023].
  16.  Bargenda Ł, Karp-Kręglicka E. Transformacja budownictwa do obiegu zamkniętego. Zastosowanie materiałów z recyklingu. Inżynier Budownictwa. 2024; 2.
  17.  Miszewska E, Niedostatkiewicz M. Dobór analizy strategicznej przedsięwzięć budowlanych w aspekcie zrównoważonego rozwoju. Przegląd Budowlany. 2020; 6: 21 – 25.
  18.  Zapaśnik W. Remont nawierzchni z betonu cementowego metodą kruszenia udarowego (rubblizing). Drogownictwo. 2016; 9: 292 – 301.
  19.  Wysocki J. Wykorzystanie analizy SWOT przy wyborze strategii na przykładzie firmy Vistula SAw: Strategie rozwoju przedsiębiorstwa. Metody analizy – przykłady, SGH, 2007 s. 213-2014.
  20.  Zima K, Plebankiewicz E, Wieczorek D. A SWOT Analysis of the Use of BIM Technology in the Polish Construction Industry. Buildings. 2020, https://doi.org/10.3390/buildings10010016.
  21. Krawczyńska-Piechna A, Budek-Wiśniewska K. Kompleksowe podejście do prognozowania i ograniczania poziomu ryzyka w podejmowaniu zamówień na roboty w budownictwie drogowym. Materiały Budowlane. 2022; DOI: 10.15199/33.2022.12.25.
Anna Krawczyńska-Piechna, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-0174-7929
dr inż. Katarzyna Budek-Wiśniewska, STRABAG Sp. z o.o.
ORCID: 0000-0002-1041-7796
dr inż. Marcin Zaręba, STRABAG Sp. z o.o.

Anna Krawczyńska-Piechna, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
ORCID: 0000-0002-0174-7929

Correspondence address: anna.krawczynska@pw.edu.pl

Full paper:

DOI: 10.15199/33.2024.09.10

Article in PDF file

Received: 28.06.2024 r. / Wpłynął do redakcji: 28.06.2024 r.
Revised: 05.08.2024 r. / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 05.08.2024 r.
Published: 23.09.2024 r. / Opublikowano: 23.09.2024 r.