Safe Lighting Points polygon crash tests


openaccess, Vol. 623 (7) 2024 / poniedziałek, 29 lipca, 2024

Poligonowe testy zderzeniowe Bezpiecznych Punktów Oświetleniowych

(Open Access)

DOI: 10.15199/33.2024.07.09

Kamiński T., Kucharski D., Karkowski M., Kamińska E., Mitał R., Latała D., Wachta H., Ejsmont M. Safe Lighting Points polygon crash tests. Materiały Budowlane. 2024. Volume 623. Issue 7. Pages 64-74. DOI: 10.15199/33.2024.07.09

Despite the downward trend, in 2022 there were 296 accidents involving hitting a pole or sign, in which 46 people died and 329 were injured. The implementation of "vision zero", which assumes the elimination of accidents resulting in fatalities and serious injuries, requires improving the safety of road infrastructure. This article describes the results of the so-called Safe Lighting Points crash tests, enabling appropriate dissipation of collision energy.

Mimo tendencji spadkowej, w 2022 r. w Polsce doszło do 296 wypadków polegających na uderzeniu w słup lub znak, w których 46 osób zginęło, a 329 zostało rannych. Realizacja „wizji zero”, zakładającej wyeliminowanie wypadków, których skutkiem są ofiary śmiertelne i ciężko ranne, wymaga poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. W artykule opisano wyniki testów zderzeniowych tzw. Bezpiecznych Punktów Oświetleniowych, umożliwiających odpowiednie rozpraszanie energii zderzenia.
road safety; polygon crash tests; crash impact energy; lighting pole.

bezpieczeństwo ruchu drogowego; poligonowy test zderzeniowy; energia zderzenia drogowego; słup oświetleniowy.
  1. Jeong E,OhCh. Evaluating the effectiveness of active vehicle safety systems. AccidentAnalysis & Prevention. 2017; doi.org/10.1016/j. aap. 2017.01.015.
  2. Bhalla K, Gleason K. Effects of vehicle safety design on road traffic deaths, injuries, and public health burden in the LatinAmerican region: amodelling study. The Lancet Global Health. 2020; DOI: 10.1016/S2214-109X (20) 30102-9.
  3. Jedliński T, Buśkiewicz J, Fritzkowski P. Numerical and Experimental Analyses of a Lighting Pole in Terms of Passive Safety of 100HE3 class, Vibrations in Physical Systems. 2020; DOI 10.21008/j. 0860-6897.2020.3.07.
  4. Pawlak M. The Acceleration Severity Index in the impact of a vehicle against permanent road equipment support structures. Mechanics Research Communications. 2016; 77: 21 – 28.
  5. FatmiMR,HabibMA.Modeling vehicle collision injury severity involving distracted driving: assessing the effects of land use and built environment. Transportation research record. 2019; doi.org/10.1177/0361198119849060.
  6. Eluru N, BagheriM,Miranda-Moreno LF, Fu L.Alatent class modeling approach for identifying vehicle driver injury severity factors at highway-railway crossings, Accident Analysis&Prevention.2012;doi.org/10.1016/j.aap.2012.01.027.
  7.  Wood DP, Simms CK,Walsh DG. Vehicle-pedestrian collisions: Validated models for pedestrian impact and projection. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering. 2005; doi: 10.1243/095440705X6703.
  8. Huang J, Peng Y, Yang J, Otte D,Wang B. A study on correlation of pedestrian head injuries with physical parameters using in-depth traffic accident data and mathematical models, Accident Analysis & Prevention. 2018; doi. org/10.1016/j. aap. 2018.07.012.
  9. PN-EN 1317 Systemy ograniczające drogę.
  10. Kamiński T. Zrównoważona mobilność w aspekcie inteligentnych rozwiązań w transporcie, WKŁ, 2021.
  11. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2019 Warszawa, 2020.
  12. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2014 Warszawa, 2015.
  13. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2015 Warszawa, 2016.
  14. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2016 Warszawa, 2017.
  15. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2017 Warszawa, 2018.
  16. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2018 Warszawa, 2019.
  17. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2019 Warszawa, 2020.
  18. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2020 Warszawa, 2021.
  19. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2021 Warszawa, 2022.
  20. Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w roku 2022 Warszawa, 2023.
  21. https://www.krbrd.gov.pl/narodowy-program-brd-2021-2030.
  22. Wicher E, Kucharski D. Comparison of safety barrier parameters in the case of double impact at the same location. Roads and Bridges. 2021; DOI: 10.7409/rabdim.021.020.
  23. PN-EN 12767: 2019 Bierne bezpieczeństwo konstrukcji wsporczych dla urządzeń drogowych – Wymagania i metody badań.
Ph.D. Eng. Tomasz Kamiński, prof. IBDiM, Road and Bridge Research Institute
ORCID: 0000-0002-6695-4136
M.Sc. Dawid Kucharski, Road and Bridge Research Institute
M.Sc. Michał Karkowski, Road and Bridge Research Institute
Ph.D. Ewa Kamińska, Road and Bridge Research Institute
ORCID: 0000-0002-4547-8775
M.Sc. Robert Mitał, Elektromontaż Rzeszów S.A.
ORCID 0009-0000-8585-8310
M.Sc. Eng. Dawid Latała, Elektromontaż Rzeszów S.A.
ORCID: 0000-0001-8879-1326
Ph.D. Eng. Henryk Wachta, Rzeszów University of Technology
ORCID: 0000-0001-6198-4128
M.Sc. Eng. Mariusz Ejsmont, LUG Light Factory Sp. z o.o.
ORCID: 0009-0007-3761-4435

Ph.D. Eng. Tomasz Kamiński, prof. IBDiM, Road and Bridge Research Institute
ORCID: 0000-0002-6695-4136

tkaminski@ibdim.edu.pl

Full paper:

DOI: 10.15199/33.2024.07.09

Article in PDF file

Received: 03.02.2024 / Wpłynął do redakcji: 03.02.2024 r.
Revised: 13.06.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 13.06.2024 r.